Thursday, May 05, 2011

Korang ingat kahwin tu senang??Jom kira budget kahwin..

Salam tengah hari,

rasenya sudah lama awe tidak post ape2 di blog awe ini.. rasanya sudah penuh sawang kot..
Rindu awe x?? Ala, xkan x rindu langsung kot..

Baik lah awe nak mulakan post awe sekarang..
Kahwin???




Korang taw tidak, yang sebenarnya nak kahwin nie bukan senang.. hari nie awe nak sentuh bab kewangan la..
korang rase2 berapa duit yang perlu ade kalo nak kahwin??

mari sini tgk awe wat perhitungan yer...

time nak merisik:>
Cincin:rm500+-
time nak bertunang:>
cincin:>rm500+-
brg hantaran :>rm1000+- *depend brng yang korang nak bagi*
baju tunang(pompuan):>rm100*ikut orng nak pakai baju kenis ape la, ade yag siap tempah lagi..
Khemah:> rm350+- (1)*kalo rumah xcukup besar nak tampung tetamu..*
hidangan:>rm300+-*ikut berapa kepala*

=rm2250
time nak nikah;>
cincin:> rm500+- *kalo awe nak yang ade berlian sekali, dah beribu tu..*
kad kahwin:> rm3+-(1 keping)*X 1000 org tetamu*ikut berapa byak org nak di jemput gak la..*=rm3000
duit hantaran:>rm10000+-*ikut berapa byk mak mertua nak*
barang hantran:>rm5000*ikut berapa dulang korang nak*
khemah:>rm350+- X 5khemah(plg skit)=rm1750
cenderahati:>rm2+-X1000 undanganX 2(kalo suami isteri dtg)=rm4000
makan:.rm8+-*katering*X 2000 tetamu=rm16000 /masak sediri*rewang*: rm10000

*katering*=rm40250 *rewang*=rm34250
Jmlah keseluruhan nya??
rm500+rm2250+rm40250=rm43000 *guna katering*
rm500+rm2250+rm34250=rm37000 *rewang*



pening tgk byak sgt nombor ker??haha.. tu la, bukan senang nak kahwin nie.. jgn la berani pinang anak dara org kalo diuit kat tgn xde.. nie blum duit nak bli un]mah lagi.. byk sgt kalo nak dikira.. so fikir la mcm ne nak dapat kan duit tu.. kene keje la, kalo nak gaji byk, kene la blaja betul2 eak..

ok la awe nak sambung kerja lain..
jgn lupa tinggalkan kome eak..

Tata..

Love,





10 comments:

  1. hoho~
    betui betui. susah nak kahwin tapi ustazah saya cakap, dalam Islam, perempuan yang maharnya paling rendah adalah perempuan yg diberkati.
    hantaran2 tu bukan pihak perempuan yg tentukan.
    itu sepatutnya terpulang pada pihak lelaki . hantaran itu dikira sbg hadiah dr lelaki bkn ditetapkan :)

    ReplyDelete
  2. @nellymana bleh x kahwin..itu sunnah kan..

    ReplyDelete
  3. @Qyra Yuuri :)btul tu.. tapi jagn la sampai x bg langsung.. kesian si isteri tu.. :)

    ReplyDelete
  4. benda2 tak berfaedah macam ni la tak sepatutnya menjadi isu kalau nak kawen..yang penting akad nikah..kalau tak mampu buat cara tak mampu..buat yang penting dulu..

    pelaburan masa kawen dah berpuluh2 ribu..hidup serumah pun perlukan duit..bila duit dah takde, mula la pompoan nak cari pasal dengan laki..last2 bercerai..puluh2 ribu masa kawen hangus macam tu je..

    adalah lebih baik puluh2 ribu 2 beli rumah ke kete ke..

    p/s:kat oversea modal kawen tak sampai 1000..aman tenang bahagia je

    ReplyDelete
  5. @shafiq ahmadbtul tu.. kalo kahwin besar2 pun kalo x lama ape gunanya kan.. kita kene bijak merancang hidup yang akan dtg..

    ReplyDelete
  6. @Maii Yusretahan ke awk tu duk2 sorang sampai ke tua?? :)

    ReplyDelete
  7. ini plak blanja kawen budjet aq , yg atas tu aq rase mlampau2 blanjanya . . yg ni suami dgn istri kuar blanja . .

    Pra-perkahwinan - kursus kawen RM160 L/P
    - kos2 chek vip & lain2 RM200
    total:360

    Risik + Tunang - cincin RM350 (cincin tunang n risik sekalikan je)
    - 5 hantaran lelaki ke permpuan RM200
    - 7 hantaran perempan ke lelaki RM250
    - bju tunang (pakai bju tunang akak)
    - andaman (Istri makeup sendri)
    - hidangan RM300/100kepala
    *khemah xsewa walaupun rumh pihak prmpuan kecik,mkn bergilir jew..
    Total : RM1100

    Nikah - RM1000 (Gelang)
    - Baju Nikah P+L (Pakai Bju kakak+abang masa nikah dulu)
    - Andaman (Makeup sendri,nsib baik istri aq pandai makeup)
    - 7 Hantaran lelaki ke perempuan (RM350)
    - 9 Hantaran prempuan ke lelaki (RM400)
    - Upah Tok Kadi (RM100)
    - Hidangan RM300/100kepala
    Total: RM2150

    Sanding - Kad kawen RM0.90/300keping=RM270 (belah perempuan dgn lelaki
    (belah sekali)
    prmpuan - Katering RM10.00/800kepala=RM8000 (dapat sekali 5set kanopi
    di KL) + set mkn beradap termasuk meja,hiasan dgn makanan,kek 3
    tingkat,dome vip 2set lgkap,pelayan,peralatan,kerusi,meja)
    - Andaman RM2000 (Pelamin + 1 Pasang Baju sanding L/P + 3
    Persalinan L/P + 1 Pasang Kot dan Gaun + Makeup + Pintu
    Gerbang + Fotography indoor)
    - Photography Professional Outdoor RM600
    - Photography Amateur indoor RM200
    - PA system & DJ RM500
    - Cenderahati RM1000/600 dewasa 300 kanak2 (dewasa-beg besar
    Rm0.30/600box + Bahulu saiz sederhana RM200/600biji + Cup
    Cake saiz kecik RM450/600biji Calendar RM70/700keping)
    (Kanak2-beg kecik RM0.20/300box + Gula2 dan coklat RM100)
    - Bunga Pahar RM180/100kuntum (Bunga RM150/100kuntum + telur
    RM30/100 Biji)
    - Bunga telur RM180/100kuntum (Bunga RM150/100kuntum + telur
    RM30/100 Biji)
    - kompang + silat RM500
    - RM1000 utk belanja kecik2 termasuk bunga manggar
    *bahulu + cup cake tempah dgn makcik isteri,kira harga kos saje..
    *duit hantaran RM10000.00 (dpt cover pakej katering + pakej andaman)
    *3 photographer dlm pakej + professional + amateur
    total:RM14430.00

    Bertandang - Blanja rewang RM3000/700kepala
    (belah - Kanopi RM400/6 kanopi (termasuk peralatan)
    lelaki di - pakej andaman RM500 (Pelamin + 1 pasang baju sanding +
    perak) make-up)
    - cenderahati RM340/600 dewasa 300 kanak2 (dewasa-bakul
    telur buat sendiri + telur RM180/600biji)(Kanak2-beg
    kecik RM0.20/300box + Gula2 dan coklat RM100)
    - Bunga Pahar RM180/100kuntum (Bunga RM150/100kuntum +
    telur RM30/100 Biji)
    - Bunga telur RM180/100kuntum (Bunga RM150/100kuntum +
    telur RM30/100 Biji)
    - photographer RM300
    - PA system + DJ RM200
    - kompang + silat RM200
    - RM1000 utk belanja kecik2 termasuk bunga manggar
    Total:RM6300.00

    TOTAL SEMUA : RM24340.00

    ReplyDelete
  8. malang la sape kawen dgn owmer blog nie . . hahaahahhahaha

    ReplyDelete