Wednesday, May 09, 2012

Kejutan Dari Sang Arjuna

Assalamualaikum..

Allah selamatkan kamu,
Allah selamatkan kamu.
Allah selamatkan Siti Hawa Sumiri,
Allah selamatkan kamu..
Selamat Hari Lahir Hawa.


Saat itu, hanya senyuman yang terukir. Tidak tahu respon apa yang patut dibagi. Terasa seronok yang amat, nyanyi live on the phone pun dah kira bertuah bagi aku. Bukan senang, dengan beza masa yang agak besar tidak menjadi alasan untuk dia memberi ucapan sempana hari lahirku.

Sebenarnya benda ini telah berlaku lebih kurang satu bulan yang lalu, cuma baru sekarang aku berkesempatan bercerita. 

Jujur aku katakan, disaat hari istimewa seperti ini, sudah semestinya setiap perempuan yang berada di tempatku ingin menyambut bersama orang tersayang. Paling tidakpun, makan bersama, tapi.. Itu bukan aku, cukuplah sekadar ucapan dari dia, aku tidak mahu menyebarkan fitnah. Dan aku juga bersyukur jarak memisahkan kami. Dengan ini adalah alasan untuk aku tidak bertemu dengannya.

Bukan kerana aku sombong, tapi aku cukup segan dan berasa malu untuk berhadapan dengannya. Tanpa ikatan yang sah sudah semestinya aku adalah orang asing, dengan erti kata lain dia bukan muhrimku. Biarlah aku elak diriku dari terjerumus dalam lembah kemurkaan Yang Esa. Lagipun, ibu bapaku tidak berkenan jika kami keluar bersama. Cukuplah, dosa-dosaku dulu, aku tidak mahu menarik ibubapaku sekali untuk perkara yang mengundang dosa.

Ponteng kuliah? Ya itu yang dia lakukan semata-mata untuk memberi kejutan kepadaku, perasaan serba salah membelengguku. Seakan aku membebankannya, tapi.. Dia tetap meyakinkanku agar tenang dan jangan risaukan dia. Okay, aku menerima alasannya. Lalu dia mengahantar ku satu video.







Dan ini adalah video tersebut, tapi sebelum itu, dia berpesan agar aku melihat video tersebut bersama ibuku. Laluku tunaikan permintaan dia. Setelah video itu siap sampai di skypeku, aku memanggil ibu untuk melihat sama. 

-----------------------------------------------------------------------------------

Ya Allah saat itu hanya airmata yang mengalir. Perasaan yang bercampur baur, terharu dengan apa yang dia lakukan. :') ibuku pula hanya gelak. Dan sampai sekarang, setiap kali aku melihat video ini, aku tetap akan menangis, bukan kerana sedih, tetapi terlalu bahagia.


Ya Allah

Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu



Saat ini aku hanya boleh berdoa agar hubungan ini akan berkekalan dan dilindungi Allah dari perkara yang boleh mendatangkan murkaNya.

Rasanya cukup sampai sini dahulu, nanti bila-bila saya akan update untuk entry yang seterusnya.





4 comments:

  1. Hawa, Happy Belated Birthday (: Semoga dunia dan akhirat diberkati Allah. Saya doakan jodoh awak dan Adam berpanjangan ye :B

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee terima kasih banyak2..
      Amin, InsyaAllah dipanjangkan jodoh. Hawa pun doakan untuk Afi juga. :)

      Delete
  2. hapy belated besday akak.. Btw,that video is so sweet^^

    ReplyDelete